2021. okt 01.

Norvégia - Második fejezet

írta: Esqape
Norvégia - Második fejezet

Megérkezés

Korán kelek, még sötét van, az ébresztőórát lenyomom. Gyorsan megnézem, hogy törölték-e a repülőt északra. Úgy néz ki, hogy három órával később indul. Fölhívom a légitársaságot, hogy ez mennyire biztos. Jártam már úgy, hogy a 2 órás késést átírták 1 órára. Én meg csak "hesszeltem" a reptéren és egyszer csak azt láttam kiírva, hogy "last call". De most megnyugtatott egy kellemes hang a telefon túloldaláról, hogy északon esik a hó, legalább 3 órát fog késni a repülő, és igen, nyugodtan visszaaludhatok.

Később kelek, még sötét van, az ébresztőórát lenyomom. Gyorsan megnézem a repülőt, még mindig 3 óra a késés. Nagyszerű, akkor most vagyok menetrend szerint. Veszek egy ébresztő zuhanyt, haladósan öltözködök. Kijelentkezek a szállásról és hívatok egy taxit kicsit későbbre. Svédasztalos a reggeli, de csak két szelet kenyeret eszek, narancslével. Ezután még egy kis müzlit is bedobok. De miért ilyen kicsi a müzlis tál? Sosem fogom megérteni, kétszer kell fordulnom. 

A repülőtérre aránylag gyorsan kiérek, a repülő még mindig 3 órás késéssel van írva. A biztonsági ellenőrzésnél már sajnos nagy a sor, de azért gyorsan halad. A repülőhöz balra kell menni, a belföldi járatok innen indulnak. Már jó sokan itt tobzódnak, inkább végigsétálok a folyóson és ott keresek helyet. Legalább a nagy üvegablakokon ki tudok bámulni. Szeretem az állomásokon, repülőtereken nézelődni. Ha csak egy pillanatra nézek oda, akkor nem történik semmi. De ha hosszabban figyelem, akkor észreveszem a részletek. A repülő végül 4 órás késéssel indul, az út kb. két óra. Ideális egy másfél órás filmhez.

9a485e70c.jpg

Na itt északon viszont van hó! A futópályán kívül minden gurulóút havas. Szinte hallom, ahogy a hóban a repülő gumikerekei ropogva gurulnak a friss hóban. A gépek fel és leszálláskor fölverik a havat, mindenfelé sárga villogós autók sürögnek. A felszállásra váró gépek sorban állnak a jégtelenítéshez. Amott hókotrók libasorban vonulnak a dolgukra. Az elmélkedésnek vége, le kell szállni. Hiába próbálják meg az utashidat odailleszteni a repülőgéphez, a -18 °C mellbe vág. 

Most nem tudok kisétálni a repülőtérről, autót kell bérelnem. Az autóbérlés gyorsan megy, fontos a megfelelő fölszereltség.

Mi kell egy jó autóhoz:

  • Szöges gumik - mondjuk errefelé minden autón van
  • Összkerékhajtás - ha úttalan utakon is mennél
  • Előfűtés - ez is szinte mindig van, de működjön is!
  • Hólapát - gyorsabb kiásni az autót havazás után
  • Légkondi - ne párásodjon az ablak, legjobb az automata klíma
  • Tükörfűtés - én speciel utálom a tükröt kapargatni, mindig félek, hogy letöröm

Most egy Volvo XC60-ra esett a választás, bár olyan túl nagy választék nincs. Körbenéztem az autót, aláírtam a papírokat.

Első utam Fridahoz vezet. Ő a helyi ügyintézőm, többek között a lakot ő tartja karban. Ma nem dolgozik, ami azért bosszantó, mert  hozzá pont a másik irányba kell mennem egy órát. Viszont kezdenek eloszlani a felhők, lassan kivilágosodik. Az egész táj fehérben káprázik, forgalom is alig van az utakon. A szél még kitart, a friss porhó táncol az aszfalton.

25ba0ae54.jpg

Frida meleg teával kínál és sütivel. Mire átbeszéljük az összes fontos dolgot már besötétedik. Ehhez nem kellett sok, nagyjából egy óra. Beülök a jéghideg kocsiba, elfelejtettem megkérdezni Fridát, hogy bedughatom-e az autót. Északi országokban mindig előfűtik az autót, hogy ne jéghidegen induljon a motor. Óvatosan indulok el, lassan melegszik a motor. Negyed óra legalább van, mire beindul a levegős fűtés is, eddig csak az ülésfűtés ment. Így már le tudom venni a pólóm, bent lassan kellemes 22 fok van, míg kint 21 fok hideg van. Nagyon szeretem azt az érzést, amikor a kint cudar az idő én pedig valahol bent vagyok, kellemes melegben.

Az út másfél óráig tart, de már csak az utolsó kis mini fjordot kell megkerülnöm. Egy faluban balra elfordulok a tengerpartról és fölfelé tartok egy széles völgyben. Itt résen kell lennem, hogy megtaláljam a "kocsibejárót", mert nincs kitáblázva. Sikerült megtalálni.  Alig látszik az út, 10 centi hó borítja. Úgy látszik ennyi esett tegnap óta, mert Frida akkor takaríttatta. Az garázsbejáró 1,5 km hosszú, itt végig nagy gázzal kell menni, hogy ne akadjak el. A dolgomat még az is nehezíti, hogy elég keskeny az út. A két hófal között kell végig lavírozni, éppen elfér az autó.

A lak bejáratától balra esik egy kis fedett rész, a kocsibeálló. Betolatok és most eszembe jut, hogy be is kell dugnom a kocsit. A kocsiból kiveszem a táskámat, előkeresem a kulcsomat. Amikor belépek az ajtón kellemes meleg fogad. 15 fok. Még nem melegedett föl a ház teljesen. Becsukom magam mögött az ajtót, megérkeztem.

Szólj hozzá